Negative tanker kan bunde i uforløste følelser

De negative tanker kalder på dig

Uden der er forskningsmæssig belæg for denne blogtekst, vil jeg alligevel komme ind på, hvor nogle af de negative tanker måske kunne komme fra.

Vi får igen og igen at vide, at vi bare skal tænke positive tanker…Men hvorfor gør vi det så ikke bare?

Der er naturligvis mange årsager til negative tanker, hvilket absolut ikke skæres over en kam.

Måske er du generelt ok positiv, men så lige har nogle områder af dit liv, hvor de negative tanker dukker op igen og igen. Hvorfor sker det så?

Har du tænkt på, at dine tanker måske prøver at råbe dig op – eller fortælle dig noget.

Måske du er gået langt over din egen grænse med et andet menneske.

Eller en situation du er i – er meget lidt god for dig.

Der ligger måske følelser i dit indre, du ikke selv kan rumme…og derfor kommer tankerne op igen og igen i negativ form. Fordi du ikke mærker følelsen bag disse tanker. Hvad er det egentlig inden i dig, der sker? Hvad er din følelse?

Jeg tror på at mange negative tanker, hvis de er på bestemte områder af dit liv, vil fortælle dig noget. De er der ikke for at genere dig, men for at du kan blive opmærksom på noget, der ikke fungerer. Eller at du går rundt med gamle følelsesmæssige sår, der ikke er blevet helbredt.

Mulige indre årsager til negative tanker:

  • Fysisk – måske mangel på serotonin i hjernen (ses ofte ved depression)
  • Du har ubearbejdede traumer/sår fra din barndom eller tidligere
  • Dine forældre talte ofte negativt om dig eller andre – og du har ubevidst overtaget deres strategi
  • Du har svært ved at favne egen følelser på kærlig vis – at du tillader dem at være der og favner det.
  • Du har blot fået en dårlig vane med at tænke negativt.
  • Du har ikke bearbejdet en følelse af at skulle være perfekt som barn. Derfor har du ekstra travlt med at kritisere dig selv eller andre.
  • Du har haft mange negative oplevelser i din barndom, der gør din utryg og kritisk omkring omverdenen og/eller dig selv.
  • Du tror ikke på egne evner og værdi.
  • Du er under press – og tæt på stress – dette giver generelt en negativ, irritabel og modløs tilstand.
  • Du har ikke balance i dit liv mellem fritid og job – og når ikke at prioritere det er betyder noget for dig i hverdagen.

Mulige ydre årsager til din negativitet:

  • Måske du går for langt med dig selv i en relation – uden at du får sagt fra..bider det i dig, tager ikke ansvar og bliver i stedet negativ.
  • Du befinder dig i et parforhold eller familieforhold, hvor du bliver dårligt behandlet, og dine negative tanker prøver at råbe dig op.
  • Du mærker ikke efter, når du bliver vred. Derfor prøver dine tanker at fortælle dig, at noget ikke er ok – som du prøver at negligere.
  • Din liv er ikke som du ønsker dig, du tager ikke ansvar for hvilken retning dit liv skal tage – og du er utilfreds med dit liv.

Det er vigtigt, at du kikker grundigt på dig selv, MÆRKER efter og ser, om der er noget, du ikke lytter til? Inden du begynder at putte flødeskum på en lort, der ikke forsvinder (beklager udtrykket). Det viser sig bare, at det ofte ikke har nogen som helst effekt, hvis du ikke kikker indad og mærker hvad der i virkeligheden foregår.

Negative tanker kan til tider være fordi, du har noget, du skal mærke efter i dig selv, erkende, lytte efter, tage ansvar for eller blot tage hånd om før du hælder sød flødeskum ud over dine tanker.

Men har du bare fået en dårlig vane med negative tanker – uden der er indre eller ydre årsag. Så er der effektive metoder at hente.

Vend dine tankegang på 21 dage:

  • Afsæt 21 dage til denne positive-tankevaner-proces – som du udfører konsekvent alle dage.
  • Hver dag inden du sover, finder du 3 ting ved din dag, du er taknemmelig for (uanset hvordan den har været – kan du altid finde små positive ting, hvis du leder længe nok)
  • Hver morgen finder du 3 ting, du finder positiv ved dig selv (personlighed, udseende, ting du har gjort, noget du har sagt etc)
  • Skriv dem gerne ned i en bog – så du kan finde det frem igen en anden gang i fremtiden.
  • Normalt skulle det tage omkring 21 dage at “hjernevaske” din til en positiv tankegang – som en ny vane. Ellers fortsæt hvis du skal igennem et tykkere lag af negativitet.
  • Hvis du virkelig gør det – kan det i de fleste tilfælde ikke undgås at du får en effekt i din hverdag og dit mindset.

Metoden bliver blandt andet brugt af sportsfolk med synlig og gavnlig effekt.

Sponsorer: Plus 7, Kina-foredrag om produktion i Kina. Kenjan, Hundeseler. Rørvigcentret, Konferencelokaler Sjælland

Negative tanker og uforløste følelser – befri dig selv fra negative tanker